Účastníci 11. Studentské konference 2022

Praha 27. 5. 2022

Nikola Dangová

3. ročník Bc. Výživové poradenství a sportovní diagnostika – kombinované studium

Pracovní spokojenost jako součást well-being na pracovišti, faktory well-being na pracovišti, znaky toxického prostředí a program wellness na pracovišti / Job satisfaction as a part of workplace wellbeing, workplace wellbeing factors, signs of toxic environment, workplace wellness program

Vedoucí práce: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D.

Abstrakt

Tato výzkumná práce se zabývala v teoretické části pojmy pracovní spokojenost, well-being a wellness program na pracovišti. Úkolem teoretické části byla literární rešerše v oblasti výše zmíněných pojmů, jejich charakteristika, vysvětlení problematiky a všeho co ji ovlivňuje. Výzkum byl zaměřen na vliv cvičení v práci na pracovní spokojenost zaměstnanců vybrané firmy. Cílem práce bylo zjištění, zda cvičení zvýší pracovní spokojenost respondentů v daném čase. Součástí praktické části byl výběr vhodných cviků a jejich aplikace v praxi, dále test hodnocení držení těla u probandů před a po zahájením cvičení. Data pro výzkum byla získána hodnocením aktuálního stavu zaměstnanců pomocí škály před a po cvičení. Další použitou metodou bylo dotazníkové šetření, pomocí jehož byly získány potřebné informace, které byly následně v závěrečné části zpracovány. Z výsledků bylo zřejmé, že pravidelné cvičení respondenty kladně ovlivnilo. Již po měsíci cvičení bylo možné zaznamenat rozdíly ve výsledcích testů k lepšímu. Dle dotazníku bylo zjištěno, že 100 % probandů si na základě svých subjektivních pocitů myslí, že zvýšit pracovní spokojenost tímto způsobem lze. Podobný výsledek byl též zjištěn z hodnocení aktuálního stavu pomocí škály. Je však nutno zmínit, že interpretace výsledků této práce stojí pouze na základě malého vzorku probandů za krátký časový úsek, a proto nemusí být zcela přesná. Tato problematika je velmi komplexní a obsáhlá.

Klíčová slova: pracovní spokojenost, pracovní well-being, sedavé zaměstnání, well-being, wellness program

 

Abstract

This research work deals in the theoretical part with the concepts of job satisfaction, well-being and wellness program in the workplace. The task of the theoretical part was a literature search in the field of the above concepts, their characteristics, explanation of the issue and everything that affects it. The research was focused on the effect of exercise at work on job satisfaction of employees in a selected company. The aim of the work was to find out whether the exercise will increase the job satisfaction of the respondents at a given time. Part of the practical section was the selection of appropriate exercises and their application in practice, as well as a test of posture assessment in probands before and after the exercise. Data for the research were obtained by evaluating the current state of employees using a scale before and after the exercise. Another method used was a questionnaire survey, which was used to obtain the necessary information, which was then processed in the final part. It was clear from the results that regular exercise had a positive effect on respondents. After only a month of exercise, it was possible to notice differences in test results for the better. According to the questionnaire, it was found that 100 % of probands, based on their subjective feelings, think that it is possible to increase job satisfaction in this way. A similar result was also found from the evaluation of the current situation using a scale. However, it should be noted that the interpretation of the results of this work is based on only a small sample of probands in a short period of time and therefore may not be completely accurate. This issue is very complex and extensive.

Key words: job satisfaction, job well-being, sedentary job, well-being, wellness program

Šárka Hájková

3. ročník Bc. Výživové poradenství a sportovní diagnostika – prezenční studium

Hodnocení kondiční přípravy mladých tenistek (7 – 10 let) / Evaluation of fitness training of young female tennis players (7–10 years)

Vedoucí práce: doc. PhDr. Pavel Tilinger, CSc.

Abstrakt

Předložená bakalářská práce nese název Hodnocení kondiční přípravy mladých tenistek (7–10 let). Za cíl si klade sestavení kondičního programu pro skupinu pěti mladších žaček, následné ověření jeho účinnosti a využitelnosti v další sportovní přípravě mladých tenistek.

V rámci této bakalářské práce byla použita kvalitativní metoda – testování pomocí testové baterie TENDIAG2 a následně byl k určení posunu výkonnosti využit Studentův t-test. Dále jsme výsledky porovnali s normami Českého tenisového svazu.

Bylo zjištěno, že uvedený sestavený tréninkový program (tenisové + kondiční tréninky) byl účinný ve všech testovaných oblastech kondičních a koordinačních schopností. Tréninkový program přinesl zlepšení u dynamické síly paží o 9 %, u dynamické síly břišního svalstva o 2 %, u rychlostních schopností o 2 %, u vytrvalostních schopností o 2 %, u frekvenční rychlosti rukou o 2,8 %, u frekvenční rychlosti nohou o 8 % a u pohyblivosti trupu o 4 %. V porovnání s normami Českého tenisového svazu bylo zjištěno, že se dvě dívky, spadající do věkové kategorie 9–10 let, nachází většinou v průměru.

Klíčová slova: děti, kondice, mladší školní věk, sportovní trénink, tenis

 

Abstract

The submitted bachelor thesis is entitled Evaluation of fitness training of young female tennis players (7-10 years). The aim is to develop a fitness program for a group of five younger female tennis players and then to verify its effectiveness and applicability in further sports training of young female tennis players.

Within the framework of this bachelor thesis, a qualitative method was used – testing using the TENDIAG2 test battery and then Student´s t-test was used to determine the shift in performance. Furthermore, we compared the results with the standards of the Czech Tennis Association.

It found that the training program (tennis + fitness training) was effective in all tested areas of fitness and coordination skills. The training programme resulted in a 9 % improvement in dynamic arm strength, 2 % improvement in dynamic abdominal muscle strength, 2 % improvement in speed skills, 2 % improvement in endurance skills, 2,8 % improvement in hand speed, 8 % improvement in leg speed and 4 % improvement in trunk mobility. In comparison with the Czech Tennis Association standards, we found that the two girls, falling in the age category of 9-10 years, we mostly in the average range.

Key words: children, fitness, younger school age, sports training, tennis

Tereza Honzová

3. ročník Bc. Sportovní a kondiční specialista – prezenční studium

Psychologická příprava ve sportovní brokové střelbě a psychologické benefity této sportovní disciplíny / Psychological Preparation in Clay Target Shooting and Psychological Benefits of the Sport

Vedoucí práce: doc. PhDr. Daniela Stackeová, Ph.D.

Abstrakt:

Hlavním cílem bakalářské práce bylo zjistit, zda čeští brokoví střelci využívají v praxi psychologickou přípravu a jaké psychologické benefity těží z této sportovní disciplíny.

K sepsání teoretické části práce byla využita odborná literatura zabývající se problematikou sportovní brokové střelby, emočních stavů souvisejících se soutěží, psychologické přípravy a psychologických benefitů dané sportovní disciplíny. V praktické části byla u skupiny deseti respondentů použita kvalitativní metoda výzkumu, a to polostrukturovaný rozhovor. Pomocí polostrukturovaného rozhovoru byly nasbírány poznatky vybraných střelců o jejich individuálním pojetí a využití psychologické přípravy, percepci jejich emočních stavů v souvislosti se soutěží a o jejich vnímání psychologických benefitů, které tento druh sportování nabízí. Nashromážděná data byla následně použita k jejich hlubší analýze a k porovnání s teoretickými poznatky.

Výsledky získané polostrukturovaným rozhovorem byly sepsány do tematických celků, kde byly postupně všechny rozhovory interpretovány a doplněny přímými citacemi respondentů. Každá kapitola tematického celku obsahuje rovněž resumé získaných výsledků.

Zjištěné výsledky vypovídají o četném využití specifických regulačních prostředků sloužících k eliminaci negativních emočních stavů v návaznosti na soutěžení. V rámci využití regulačních metod, technik a prostředků se respondenti věnují zejména vizualizaci terčů před zásahem, vnitřní řeči, strečinku, dechovým cvičením a rituálům. Předsoutěžní a startovní stavy jsou u respondentů obvykle na úrovni nadměrné aktivace, kdy respondenti vnímají pocity nervozity, zrychlený tep, závrať a úzkost, svalový třes, zhoršenou mluvu a zimnici. U většiny respondentů dochází po odstřílení jedné položky k adaptaci na závod, zároveň dochází ke snížení nebo úplnému vymizení negativních startovních stavů. Výsledky prokázaly, že sledování průběžného hodnocení při soutěži může vyvolat negativní projevy emocí, které soutěžící odvádí od stěžejní koncentrace na střelbu. Posoutěžní stavy se u některých respondentů projevují zpravidla psychickou únavou, kdy dochází ke snížené koncentraci a vnímání okolí. Psychologické benefity, které sportovní broková střelba zajišťuje respondentům, jsou především osobnostní rozvoj a pochopení sebe samého, radost z pohybu v přírodě, radost ze zásahů v rámci naplnění svého cíle u tohoto druhu sportu a sociální prostředí mezi úzkým okruhem střelců.

Klíčová slova: psychologická příprava, sportovní broková střelba, psychologické benefity sportu, emoce ve sportu, regulace psychických stavů.

 

Abstract

The main aim of the bachelor thesis was to determine whether Czech clay target shooters use psychological training in practice and what psychological benefits they derive from this sport.

In order to write the theoretical part of the thesis, we used professional literature dealing with the issues of competitive clay target shooting, emotional states related to competition, psychological preparation and the psychological benefits of the sport. Inthe practical part, a qualitative research method, specifically a semi-structured interview, was used with a group of ten respondents. Using semi-structured interviews, the findings of the selected shooters were collected concerning their individual perception and use of psychological training, their perception of their emotional states in relation to competition, and their perception of the psychological benefits offered by this type of sport. The collected data was then used for a deeper analysis and comparison with theoretical findings.

The results obtained from the semi-structured interviews were compiled into thematic units where all interviews were interpreted in turn and supplemented with direct quotes from the respondents. Each chapter of the thematic unit also contains a summary of the results obtained.

The findings suggest that numerous specific regulatory means are employed to eliminate negative emotional states linked with competition. In terms of the use of regulatory methods, techniques and tools, the respondents are particularly concerned with visualisation of targets before hitting, inner speech, stretching, breathing exercises and rituals. Pre-competition and initial states are usually at the level of over-activation, with respondents perceiving feelings of nervousness, rapid heart rate, dizziness and anxiety, muscle tremors, impaired speech and chills. For most respondents, after shooting one item, adaptation to the event occurs, while at the same time negative initial states are reduced or completely disappear. The results showed that watching continuous scoring during competition can induce negative displays of emotion that distract competitors from core concentration on shooting. Post-competitive states in some respondents are usually manifested as psychological fatigue, when concentration and perception of the environment is reduced. The psychological benefits that competitive clay target shooting provides to the respondents are mainly personal development and self-understanding, enjoyment of being outdoors, the joy of hitting their target in this sport, and the social environment of a small group of shooters.

Key words: psychological training, clay target shooting, psychological benefits of sport, emotions in sport, regulation of mental states.

Petra Jonášová

2. ročník N Mgr. Wellness specialista – kombinované studium

Cvičení pilates jako prevence hypomobility u seniorů / Pilates exercises as prevention of hypomobility in senior age

Vedoucí práce: Mgr. Eva Nechlebová, Ph.D.

Abstrakt

Cílem diplomové práce je zjištění vlivu pravidelného cvičení pilates na hypomobilitu seniorů. Jaký rozdíl v pohyblivosti, držení těla a rovnováze je u seniorů, kteří pravidelně nevykonávají žádnou pohybovou aktivitu, a u seniorů, kteří cvičení pilates pravidelně navštěvují. Dále zjištění, zda se senioři, kteří pravidelně cvičí pilates, svou pohyblivostí, držením těla a rovnováhou mohou přiblížit mladším lidem (konkrétně 55 – 64 let), kteří nejsou pravidelně pohybově aktivní.

Pro objasnění dané problematiky byly v teoretické části shrnuty informace o stáří, pohybových aktivitách ve stáří, geriatrických syndromech, hypomobilitě a o cvičení pilates. V praktické části práce je pozornost věnována třem specifickým skupinám probandů o pěti členech, jejichž výsledky jsou následně vzájemně porovnávány. Všechny probandky prošly testem hodnocení držení těla dle Matthiase, Tinetti testem, různými testy pohyblivosti dle Jandy, Rombergovým testem rovnováhy a testem unipedálním.

Z výsledků je patrné, že skupina probandek, které pravidelně cvičí pilates, dosáhla výrazně lepších výsledků ve všech testech než skupina seniorek pravidelně nevykonávající pohybovou aktivitu. Cvičící seniorky mají lepší držení těla, rovnováhu i pohyblivost. V porovnání s poslední skupinou probandek, tedy skupinou probandek 55 – 64 let nevykonávající pravidelně žádnou pohybovou aktivitu a mající sedavé zaměstnaní, byly výsledky taktéž rozdílné. Cvičící seniorky dosáhly opět lepších výsledků, rozdíl ovšem není tak markantní.

Klíčová slova: Hodnocení držení těla, hypomobilita, pilates, Rombergův test, stáří, Tinetti test, unipedální test, vyšetření pohyblivosti

 

Abstract

The aim of this thesis is to investigate the effect of regular Pilates exercise on hypomobility in the elderly. What is the difference in mobility, posture and balance between seniors who do not regularly perform any physical activity and seniors who regularly attend Pilates classes. In addition, determine whether seniors who regularly practice Pilates can approach younger people (specifically 55-64 years old) who are not regularly physically active in their mobility, posture, and balance.

To clarify the issue, the theoretical section summarized information on old age, physical activities in old age, geriatric syndromes, hypomobility, and Pilates exercise. In the practical part of the thesis, attention is paid to three specific groups of probands of five members, whose results are then compared with each other. All probands underwent the Matthias posture assessment test, the Tinetti test, various mobility tests according to Janda, the Romberg balance test and the unipedal test.

The results show that the group of probands who regularly practise Pilates achieved significantly better results in all tests than the group of seniors who do not regularly practise physical activity. Exercising seniors have better posture, balance and mobility. Compared to the last group of probands, i.e. the group of probands aged 55-64 years who do not regularly perform any physical activity and have a sedentary job, the results were also different. The exercising seniors again achieved better results, but the difference is not so marked.

Keywords: Hypomobility, mobility testing, old age, pilates, posture assessment, Romberg test, Tinetti test, unipedal test

Karolína Kapounková

3. ročník Bc. Výživové poradenství a sportovní diagnostika – prezenční studium

Anorexia atletica ve výkonnostní moderní gymnastice ve věkové kategorii 12-20 let / Anorexia Atletica in High-Performance Rhythmic Gymnastics in the Age Category of 12-20 Years

Vedoucí práce: doc. PhDr. Daniela Stackeová, Ph.D.

Abstrakt 

Cílem práce bylo získat informace o možném výskytu patologických forem jídelního chování a poruch příjmu potravy u výkonnostních a vrcholových moderních gymnastek ve věkové kategorii 12-20 let. Bakalářská práce byla rozdělena na teoretickou část a praktickou část. V teoretické části byla podrobně rozebrána problematika poruch přijmu potravy ve sportu a požadavky na vzhled a diety u moderních gymnastek. Výzkumného šetření se účastnilo 97 dívek z 10 oddílů moderní gymnastiky v České republice. Průměrný věk byl 14,61 let. Do studie mohly být zařazeny pouze dívky, které splnily předem daná kritéria: žena, věk 12-20 let, minimální týdenní tréninkové zatížení 12 h, aktivní závodní činnost na výkonnostní úrovni v kategoriích naděje starší A/B, juniorky A/B, seniorky A/B. K možnému záchytu rizikového jídelního chování byl využit modifikovaný test EAT-26 určený speciálně pro sportovce. Výsledky prokázaly možné riziko výskytu patologického jídelního chování u moderních gymnastek celkem u 13 dívek. Riziko vzniku patologického jídelního chování se projevilo více u vrcholových moderní gymnastek, tedy děvčat, která jsou zařazena do reprezentace České republiky. Bodového skóre 57 bodů a více, což je hranice, která může naznačovat stravovací problémy, dosáhlo celkem 13 gymnastek, z toho 9 z nich jsou členkami reprezentace. Celkový počet reprezentantek činil 21 z celkových 97 dívek. Jedná se tedy skoro o půlku reprezentantek, které vykazují rizikové jídelní chování. Dále výsledky prokázaly větší prevalenci výskytu patologického chování u závodnic, které spadají do vyšší věkové kategorie. Bodového skóre 57 bodů a výše dosáhly 3 děvčata ve věku 20 let, 3 děvčata ve věku 16 let. Věk 15 a 19 byl po dvou v obou případech. Ve věkové kategorii 12, 13 a 18 let se objevovala vždy jedna probandka s výsledkem 57 bodů a více. Jediná věková kategorie, která nedosáhla výše zmíněného skóre bylo 14 a 17 let. Výsledky naznačují že větší riziko výskytu patologického jídelního chování se může projevit u věkově starších dívek a ve vyšší výkonnostní třídě.

Klíčová slova: moderní gymnastika, anorexia atletica, poruchy příjmu potravy, somatotyp, výkonnostní sport

 

Abstract 

The aim of the study was to obtain information on the possible occurrence of pathological forms of eating behaviour and eating disorders in high-performance and elite rhythmic gymnasts aged between 12 and 20 years of age. The bachelor thesis is divided into theoretical and practical part. In the theoretical part, the issue of eating disorders as well as the appearance and dieting requirements for rhythmic gymnasts were discussed in detail. The participants of the research were 97 girls from 10 rhythmic gymnastics in the Czech Republic The average age was 14.61 years of age. Only girls who fulfilled the predefined criteria could be included in the study, i. e. female, age 12-20 years, minimum weekly training load of 12 hours, active competitive activity at the performance level pre-juniors A/B, juniors A/B, seniors A/B. A modified EAT-26 test designed specifically for sportspeople was used to detect possible risky eating behaviour. The results showed a possible risk of pathological eating behaviour in rhythmic gymnasts in a total of 13 girls. The risk of pathological eating behaviour was more frequently found in the elite rhythmic gymnasts, i. e. the girls included in the Czech Republic representation team. A total of 13 gymnasts, 9 of whom are members of the representation team, achieved the score of 57 points and more, a threshold that may indicate eating problems. The total number of representation gymnasts was 21 out of 97 girls. This means that almost half of the representation gymnasts exhibit risky eating behaviour. Furthermore, the results showed a higher prevalence of pathological behaviour in gymnasts who fall into the higher age category. A score of 57 points and above was reached by 3 girls at the age of 20 years, 3 girls at the age of 16 years. At the ages of 15 and 19 there were 2 girls in both the age categories. At the age categories of 12, 13 and 18 years there was always one proband with the score of 57 points and more. The only age categories that did not achieve the above stated score were 14 and 17 years. The results suggest that a greater risk of pathological eating behaviours may occur in girls who are older in age and in higher performance category.

Key words: rhythmic gymnastics, anorexia atletica, eating disorders, somatotype, high-performance sport

Jan Kašpar

3. ročník Bc. Sportovní a kondiční specialista – kombinované studium

Rizikové faktory civilizačních chorob u zaměstnanců finanční správy v Praze / Risk factors of civilization diseases of Financial administration employees in Prague

Vedoucí práce: Mgr. Eva Nechlebová, Ph.D.

Abstrakt

Cílem této práce je definovat rizikové faktory civilizačních chorob u pracovníků finanční správy v hlavním městě Praha. Teoretická část se skládá ze čtyř kapitol. První se zabývá vymezením základních pojmů. Druhá kapitola, tematicky rozdělená do podkapitol, popisuje vybrané druhy civilizačních chorob. Třetí kapitola je věnovaná rizikovým faktorům a tématem čtvrté je jejich kompenzace a prevence.

Praktická část popisuje zkoumaný vzorek složený z administrativních pracovníků jednoho pražského pracoviště finanční správy. Prostřednictvím kvantitativního dotazníkového šetření mapuje životní styl zaměstnanců, jejich stravovací návyky, kouření, konzumaci alkoholu, délku spánku či dobu strávenou sezením. Rovněž se zabývá kompenzací pracovní zátěže, četností sportovních aktivit ve volném čase, pravidelným otužováním či používáním relaxačních technik.  Dále zjišťuje četnost výskytu potíží a civilizačních onemocnění, které mohou mít souvislost s charakterem práce na administrativní pozici. Za pomoci kvalitativního měření zjišťuje a potvrzuje výskyt nadváhy a obezity u většiny zaměstnanců. Ostatní výsledky šetření rovněž prokazují četnost rizikových faktorů a jejich nedostatečnou kompenzaci.

Klíčová slova: Civilizační onemocnění, hypokineze, obezita, prevence, příčina nemoci, riziko, zdraví

 

Abstract

The goal of this thesis is to define the risk factors of civilization diseases of Financial administration employees in Prague. The theoretical part consists of four chapters. The first chapter is dedicated to define the basic terms. The second chapter, which is thematically divided into subchapters, describes selected types of civilization diseases. The third chapter includes risk factors. The topic of the fourth chapter involves compensation and prevention of the risk factors.

The practical part focuses on selected participants consisting of employees working in one of the departments of the Financial Administration in Prague. The quantitative questionnaire survey investigates the employee’s lifestyle, their eating habits, smoking, alcohol consumption, how long they sleep and how much time they spend sitting. It also deals with the compensation of their workload, the frequency of sport activities in their free time, regular cold showers or baths or use of relaxation techniques. It also enquires the frequency of health issues and civilization diseases which can be related to the administrative positions. The qualitative research detects and confirms the presence of overweight and obesity in most of the employees. Other results also show the frequency of risk factors and their insufficient compensation.

Key words: Cause of disease, civilization diseases, health, hypokinesia, obesity, prevention, risk

Kateřina Kneblová

3. ročník Bc. Sportovní a kondiční specialista – prezenční studium

Návrh edukačního programu pro klienty s poruchou vestibulárního systému se zaměřením na pohybovou složku / Design of an educational program for clients with vestibular systém disorders with a focus on the movement component

Vedoucí práce: Mgr. Barbora Přibylová

Abstrakt 

Cílem této bakalářské práce je navrhnout vhodný edukační program pro klienty, kteří trpí whiplash syndromem způsobeným autonehodou, sportovním úrazem nebo jiným pádem.

Teoretická část je zaměřena na popis daného problému z pohledu odborné literatury a jiných zdrojů, které se zabývají touto problematikou. Praktická část se skládá z kvantifikační dotazníkové metody, kde byly zjišťovány následky traumatu a jeho vliv na běžný a sportovní život respondentů. Dotazníkovou metodou byly sesbírány poznatky o průběhu onemocnění, obtížích a přidružených onemocnění z praxe. Na základě těchto výsledků proběhl návrh edukačního programu pro klienty, který je zaměřený především na pohybovou složku, pro rozvoj, obnovení nebo udržení jejich pohybových funkcí.

Výsledky zjištěné v dotazníku autor znázornil do grafů a tabulek. Zjištěné výsledky poukazují na to, že většina respondentů musela omezit svůj sportovní i běžný život o utrpění traumatu. Zároveň byla prokázána nízká edukovanost populace v postupu řešení tohoto problému. Na základě toho autor vytvořil přehlednou brožuru, která má klientům usnadnit postup utrpění zranění tohoto typu, v hledání odborníků a specialistů na daný problém. Zároveň slouží jako návod jaké cvičení a kdy zařadit při návratu do běžného a sportovního života.

Klíčová slova: edukační program, pohybová složka, whiplash syndrom

 

Abstract 

The aim of this bachelor thesis is to design a suitable educational program for clients who suffer from whiplash syndrome caused by a car accident, sports injury or other fall.

The theoretical part is focused on the description of the problem from the point of view of professional literature and other sources, that deal with this issue. The practical part consists of a quantification questionnaire method, the consequences of trauma and its impact on the normal and sports life of respondents were determined. The questionnaire method was used to gather knowledge about the course of the disease, difficulties and associated diseases from practice. Based on these results  was made a proposal for an educational program, which is focused primarily on the movement component, for clients to develop restoration or maintenance of their motor functions.

The author presented the results found in the questionnaire in graphs and tables. The results show that most respondents had to reduce their sports and everyday lives after suffering trauma. At the same time, the population’s low level of education in solving this problem was demonstrated. Based on this, the author created a clear brochure, which is intended to facilitate clients progression after suffering injuries of this type and in search of experts and specialists. At the same time, it serves as a guide to what exercises to practise and when to return to normal and sports life.

Key words: educational program, movement component, whiplash syndrome

Jaroslava Kozáková

3. ročník Bc. Sportovní a volnočasový pedagog – kombinované studium

Zařazování spontánních aktivit v přírodě do sportovních soustředění a jejich přínos pro děti mladšího školního věku / Inclusion of spontancous activities in nature into sports programmes and their benefitits for children of younger school age

Vedoucí práce: Mgr. Ivana Šircová, Ph.D.

Abstrakt

Cílem bakalářské práce je zhodnotit přínos zařazování spontánních aktivit v přírodě jako součást sportovního tréninku dětí mladšího školního věku a ověřit si, zda při pravidelném zařazování spontánních aktivit v přírodě lze u těchto dětí pozitivně ovlivnit úroveň motorických schopností a dovedností.

Dvakrát týdně byly zařazovány tréninky v terénu, které dětem umožnily využít různorodost překážek a samostatné řešení při jejich překonávání. Pomocí testování baterií motorických testů bylo zjištěno po třech měsících u vybrané skupiny dětí, že 75% probandů zlepšilo některé dovednosti.

Práce prokázala přínos zařazování spontánních aktivit do tréninků dětí mladšího školního věku, protože se zlepšily jejich motorické schopnosti a dovednosti.

Klíčová slova: mladší školní věk, spontánní aktivity v přírodě, obratnost, pohybová dovednost, sportovní oddíl Altsport

 

Abstract:

The aim of study is to evaluate the benefits of including spontaneous activities in nature as a part of sports training of children of younger school age and to verify whether the regular inclusion of spontaneous activities in nature can positively affect the level of motor skills and abilities in these children.

Twice a week, outdoor training sessions were included to allow children to use a variety of obstacles and independent solutions to overcome them. By using numerous motor tests on a selected group of children, it was discovered that after three months, 75% of the participants had improved in some skills.

The thesis demonstrated the benefits of including spontaneous activities in the training of younger school-age children, because their movement motor skills have improved.

Keywords: younger  school age, spontaneous activities in nature, agility, movement skill, sports club Altsport

Simona Malachovová

3. ročník Bc. Sportovní a kondiční specialista – kombinované studium

Stanovení vlivu kreatinu na somatotyp metodou Cartera a Heathové u skupiny sportujících profesionálních vojáků mladšího středního věku / Determination of creatine’s effect on somatotype by Carter and Heath method in a group of younger middle-aged professional soldiers

Vedoucí práce: doc. MUDr. Zdeněk Vilikus, CSc.

Abstrakt

Úvod: Kreatin je jedním z nejpoužívanějších doplňků stravy mezi sportovci. Jeho vliv na změnu tělesného složení, primárně na nárůst svalové hmoty, je stále aktuální oblastí vědeckého bádání. Práce se soustředí na posouzení vlivu kreatinu na jednotlivé somatotypy u skupiny profesionálních vojáku AČR.

Cíle: Stanovení somatotypu u respondentů a zhodnocení vlivu doplňku stravy kreatin po dvouměsíčním užívání měřením kožní řasy (metody podle Pařízkové) kaliperem typu Best.

Metody: Analýza literárních zdrojů za účelem uspořádání, strukturování a získání informací a dat k danému tématu z lokálních i zahraničních pramenů, diagnostické metody pro práci s kaliperem typu Best a závěrečné statistické porovnání výsledků za pomoci dvouvýběrového studentova t-testu.

Výsledky: V teoretické části byla shrnuta rešerše literatury na zadané téma bakalářské práce. V praktické části byly statisticky vyhodnoceny výsledky naměřených parametrů jednotlivých probandů před a po dvouměsíčním užívání kreatinu. Výsledky ukázaly, že došlo k poklesu ukazatelů endomorfní komponenty signalizujících snížení množství tělesného tuku, avšak očekávaná změna v nárůstu mezomorfní komponenty nenastala v takové míře, jakou jsme ve výzkumu předpokládali. Výsledné hodnoty měření
a statistického porovnání jsou zpracovány a prezentovány v podobě tabulek v textu práce i jejích přílohách.

Závěr: Vliv kreatinu prokázal pokles čtyř ukazatelů signalizujících zlepšení tělesného složení ve smyslu poklesu množství tukové tkáně. V oblasti mezomorfní, kde jsme statisticky významnou změnu předpokládali nejpravděpodobněji, však k výrazné změně nedošlo, pravděpodobně vlivem nedodržování optimálních podmínek pro nárůst svalové hmoty.

Klíčová slova: metody kaliperace, somatotyp, doplněk stravy, kreatin, složení těla, tuková hmota, svalová hmota, metabolismus, antropometrie

 

Abstract

Introduction: Creatine is one of the most widely used dietary supplements among athletes. This suplement has a bearing on the change of body composition, primarily of muscle mass and still is a topical area of scientific research. This thesis focuses on assessing the effect of creatine on individual somatotypes in a group of professional soldiers.

Objectives: Determination of somatotype and evaluation of the effect of dietary supplement creatine after two months of using by measuring skin folds (Pařízková method) with the type Best caliper in a group of professional soldiers.

Methods: Analysis of literary sources in order to organize, structure and obtain information and data on the topic from local and foreign sources, diagnostic methods for working with the caliper type Best and the final statistical comparison of results using a two-sample student’s t-test.

Results: The theoretical part summarizes the literature search on the assigned topic  of the bachelor’s thesis. In the practical part, the results of the measured parameters of individual proband before and after two months of creatine’s supplementation were statistically evaluated. The results showed, that there was a decrease in the indicators of the endomorphic component signaling a decrease in the amount of body fat, but the expected change in the increase of the mesomorphic component did not occur to the extent that we expected in the research. Resulting measurement values and statistical comparison are processed and presented in the form of tables in the text of the thesis and its annexes.

Conclusion: The effect of creatine showed a decrease in four indicators signaling an improvement in body composition in terms of a decrease in the amount of adipose tissue. However, in the mesomorphic area, where we most likely expected a statistically significant change, there was no significant change, probably due to non-compliance with optimal conditions for muscle growth.

Key words: calibration methods, somatotype, dietary supplement, creatine, body composition, fat mass, muscle mass, metabolism, anthropometry

Jolana Semencová

3. ročník Bc. Výživové poradenství a sportovní diagnostika – prezenční studium

Účinky zaměření pozornosti na dynamickou rovnováhu u pacientů s Parkinsonovou chorobou / Effects of attentional focus on dynamic balance in patients with Parkinson´s disease

Vedoucí práce: prof. PaedDr. Rudolf Psotta, Ph.D.

Abstrakt

Podle OPTIMAL teorie motorického učení (Wulf & Lewthwaite, 2016) vnější zaměření pozornosti vykonavatele činnosti zefektivňuje osvojování pohybových dovedností a vede k lepšímu pohybovému výkonu ve srovnání s vnitřním zaměřením pozornosti, tj. zaměřením na pohyb vlastního těla. Některé studie však naznačily možné faktory, které mohou pozměňovat tento účinek. Cílem práce bylo prozkoumat účinek zaměření pozornosti na dynamickou rovnováhu spojenou se změnami poloh těla u pacientů s Parkinsonovou chorobou (PD) a zda tento účinek může být ovlivněn stádiem (PD), aktuální úrovní rovnováhy a mobility pacientů.

Experimentu se zúčastnilo 31 jedinců s PD ve stádiu I až III, průměrný věk 70,0 ± 7,1 roků. Každý účastník vykonal úlohu 5krát sed-stoj (FTSS) v co nejkratším časem 6krát, po dvou pokusech bez instrukční stimulace zaměření pozornosti (CON, kontrola), za instrukce s vnějším zaměřením pozornosti (EFA, „soustředˇse na co nejrychlejší pohyb značek nahoru dolu“, značky nalepeny na ramenou) a vnitřním zaměřením pozornosti (IFA, „soustřeď se na co nejrychlejší pohyb ramenou nahoru a dolu“). Kromě času byl hodnocen počet příznaků nestability těla pozorovaných při vykonání úlohy, pomocí vytvořeného Inventáře rovnováhy v úloze FTSS. Aktuální úroveň rovnováhy účastníků byla klinicky hodnocena mírou rizika pádů dle Conleyové (viz Jurásková, 2007) a mobilita dotazníkem Parkinsonovy choroby PDQ – 39. Účinky nezávisle proměnných na výkon v úloze FTSS se statisticky analyzovaly smíšenými dvoufaktorovými modely s opakovanými měřeními.

EFA vedlo k významně rychlejšímu provedení změn polohy těla (M = 11,96 s) a s menším počtem příznaků nestability (M= 1,47) ve srovnání s IFA (M = 12,66 s, resp. 2,04) a kontrolou (M = 12,86 s, resp. 1,64) (p < 0,001, ŋp2 = 0,172, resp. ŋp2 = 0,137). Ačkoli stádium PD, úroveň rovnováhy a celková mobilita účastníků byly významnými faktory výkonu v úloze FTSS, výhoda EFA ve srovnání s IFA a KON pro dynamickou rovnováhu, indikovanou časem a příznaky nestability těla, byla nezávislá na výše uvedených třech faktorech. Prokázaná výhoda pozornostního zaměření na důsledek pohybu (EFA) u pacientů s PD ve stádiu I až III pro dynamickou rovnováhu může vést k zefektivnění pohybových intervencí u osob s touto chorobou. Studie podporuje hypotézu o generalizovaném účinku zaměření pozornosti na neuromotorické řízení pohybu.

Klíčová slova: Parkinsonova choroba, postura, pozornost, řízení pohybu

 

Abstract

According to the OPTIMAL theory of motor learning (Wulf & Lewthwaite, 2016), the external focus of attention (EFA) of the performer makes motor skill acquisition more efficient and leads to better motor performance compared to the internal focus of attention (IFA), i.e., focusing on the movement of one’s own body. However, some studies have suggested possible factors that may modify this effect. The aim of this study was to investigate the effect of attentional focus on dynamic balance associated with changes in body positions in patients with Parkinson’s disease (PD) and whether this effect may be influenced by the stage (PD), current level of balance and mobility of the patients.

Thirty-one individuals with PD stages I to III, mean age 70.0 ± 7.1 years, participated in the experiment. Each participant performed the 5-fold sit-stand task (FTSS) in the shortest possible time 6 times, on two trials each, without attentional focus instruction (CON, control), under the EFA instruction – „Concentrate on moving the markers up and down as fast as possible“ (markers glued to the shoulders), and the IFA instruction – „Concentrate on moving the shoulders up and down as fast as possible“. In addition to time, the number of signs of body instability observed during task performance was assessed using the created Balance Inventory for the FTSS task. Participants‘ current level of balance was clinically assessed with the Conley Fall Risk Measure (see Jurásková, 2007) and mobility with the Parkinson’s Disease Questionnaire (PDQ – 39). The effects of the independent variables on performance in the FTSS task were statistically analysed using mixed two-factor models with repeated measures.

EFA resulted in significantly faster execution of body position changes (M = 11.96 s) and with fewer number of symptoms of instability (M = 1.47) compared to IFA (M = 12.66 s and 2.04, respectively) and control (M = 12.86 s and 1.64, respectively) (p < 0.001, ŋp2 = 0.172 and ŋp2 = 0.137, respectively). Although participants‘ PD stage, balance level, and overall mobility were significant factors of their performance in the FTSS task, the advantage of EFA over IFA and CON for dynamic balance, as indicated by time and body instability symptoms in the FTSS task, was independent of the three factors mentioned above. The demonstrated benefit of attentional focus on the consequence of movement (EFA) in patients with stage I to III PD for dynamic balance may lead to more effective movement interventions for people with this condition. The study supports the hypothesis on the generalized effect of attentional focus on neuromotor control of body movements.

Key words: Parkinson’s Disease, posture, attention, motor control

Hana Šlampová

3. ročník Bc. Sportovní a volnočasový pedagog – prezenční studium

Přístup instruktorů a trenérů k dětem ve věku od 6 do 16 let a jeho význam pro přijetí výzvy ve sportovním lezení / How sport climbing instructors and coaches approach to children from 6 to 16 years of age during the acceptance of the challenge.

Vedoucí práce: Mgr. Ivana Šircová, Ph.D.

Abstrakt:

Tato bakalářská práce popisuje problematiku přístupu instruktorů a trenérů ve sportovním lezení k dětem od 6 do 16 let v průběhu přijetí výzvy. Zabývá se jakým způsobem instruktoři a trenéři komunikují a co je pro jejich svěřence povzbuzující. V teoretické části popisuje zařazení sportovního lezení, rozebírá vývoj mladšího a staršího školního období a v neposlední řadě osobnostní a sociální vývoj a s tím i osobnost instruktora/trenéra. V praktické části bylo použito metod kvalitativního výzkumu, které jí umožnily hlubší zmapování této problematiky. Byl proveden strukturovaný rozhovor s trenéry, instruktory a ověřující rozhovor s jejich svěřenci. Následně byla použita doslovná transkripce a bylo provedeno vyhodnocení získaného materiálu. V závěru práce bylo potvrzeno, že komunikace je nezbytnou součástí vedení tréninku či kroužku sportovního lezení a pro přijetí výzvy jsou nezbytní nastavený vztah a důvěra mezi svěřencem a trenérem/instruktorem, která je v průběhu přijetí výzvy pro svěřence klíčová. 

Klíčová slova: Sportovní lezení, výzva, motivace, stres, děti od 6 do 16 let

 

Abstract:

This bachelor thesis describes the issue of how do sport climbing instructors and coaches approach children from 6 to 16 years of age when they are accepting challenges. It deals with how instructors and trainers communicate and what is encouraging for their students. The theoretical part describes the classtification of sport climbing, discusses the development of younger and older school kids and, last but not least, personal and social development ant the personality of the instrucotr/coach himself. In the practical part, the methods of qualitative research were used, which allowed a deeper mapping of this issue. A structured interview was conducted with trainers and instrukctors followed by an interview with their students to verify the vredebility. Subsequently, literal transcription was used and the obtained materiál was evaluated. At the end of this thesis, it was confirmed that communication is an essential part for either, individual or group training. To accept a sport challenge, a set relationship and trust between the students and the coach/instructor is crucial as it helps the entrustee during the challenge.

Key words: Sport climbing, challenge, motivation, stress, children from 6 to 16 years