Účastníci 7. ročníku mezinárodní vědecké konference „PROŽITEK V DOBĚ POSTMODERNÍ I V HISTORICKÝCH SOUVISLOSTECH“
PRAHA 7. 11 2024
Participants the 7th international scientific conference „EXPERIENCE IN POST-MODERN AGE AND IN HISTORICAL CONTEXT“
Prague, 7th November, 2024


prof. PhDr. Jaromír Feber, CSc., doc. PhDr. Peter Rusnák, PhD.
Doc. PhDr. Peter Rusnák, PhD. aktuálne pôsobí v Dome umenia Slovenskej filharmónie v Piešťanoch na pozícii propagácie a projektového manažmentu. Vo svojej odbornej, vedeckej a pedagogickej činnosti sa zameriava na antropológiu, fenomenológiu a environmentálnu filozofiu a estetiku. Pôsobí vo vedeckých a redakčných radách odborných časopisov na Slovensku a v zahraničí a je autorom viacerých vedeckých štúdií publikovaných doma a v zahraničí. Doteraz zaznamenal viac ako 200 domácich a zahraničných citácií. Publikoval monografie Pravda, veda, symbol (2008), Čítanie z Heideggera (2013) a je spoluautorom vedeckých monografií Man between Sacrum and Profanum in Russian Philosophy of 20th Century (Peter Lang Verlag, Frankfurt am Main 2019), Chápanie slobody v ruskej filozofii 20. storočia (SAV, Bratislava 2020).
Prof. PhDr. Jaromír Feber, CSc. filozof a vysokoškolský pedagog, vedoucí katedry společenských věd Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava. Přednáší filosofickou antropologii, filozofii, etické otázky moderní doby. Je autorem a spoluautorem vědeckých monografií doma i v zahraničí a členem akademických, vědeckých a redakčních rad v Čechách a v zahraničí. Je spoluautorem vědeckých monografií Man between Sacrum and Profanum in Russian Philosophy of 20th Century (Peter Lang Verlag, Frankfurt am Main 2019), Chápanie slobody v ruskej filozofii 20. storočia (SAV, Bratislava 2020).
Fenomén prožitku v postmoderně / The phenomenon of experience in postmodernity
Autori vymedzujú pojem postmoderny a jej pokračovania v dobe postfaktickej, resp. v době pozdní, a to vzhľadom na chápanie a vymedzenie prožitku v súčasnej kultúre, umení, pedagogike a pomáhajúcich profesiách. Venujú významný priestor fenomenológii prožitku, ktorého implikácie nachádzajú v súčasnom umení a pedagogike. Autori textu rozvíjajú odkaz slovenskej filozofickej školy perichronozofie, pričom zdôrazňujú praktické dôsledky konceptu konkordancie pre súčasné chápanie pohybu nielen v športe, ale aj v sociálnej kinetike a umení.
Klíčová slova: postmoderna, skúsenosť, kultúra, sociálna kinetika, fenomenológia, perichronozofia
The authors define the concept of postmodernity and its continuation in the era of postfactual, or in the late period, with regard to the understanding and definition of the experience in contemporary culture, art, pedagogy and helping professions. They devote significant space to the phenomenology of experience, the implications of which they find in contemporary art and pedagogy. The authors of the text develop the legacy of the Slovak philosophical school of perichronosophy, emphasizing the practical consequences of the concept of concordance for the contemporary understanding of movement not only in sports, but also in social kinetics and art.
Keywords: postmodernity, experience, culture, social kinetics, phenomenology, perichronosophy

Dr. Christian Hilchey, Ph.D.
Christian Hilchey je profesor češtiny na katedře slovanských a euroasijských studií na Texaské univerzitě v Austinu (University of Texas at Austin – Slavic and Eurasian Studies), kde vyučuje především kurzy češtiny pro začátečníky až po pokročilou úroveň. Mezi jeho zájmy patří pedagogika výuky jazyků, jazykověda a gastronomie ve střední a východní Evropě. V roce 2020 publikoval otevřenou učebnici Reality Czech (https://realityczech.org). Nyní zkoumá možnosti gamifikace a v budoucnu by chtěl vydat hru na procvičování gramatických tvarů
Christian Hilchey is a professor of Czech language in the Department of Slavic and Eurasian Studies at the University of Texas at Austin, where he teaches primarily beginner to advanced level Czech courses. His interests include language teaching pedagogy, linguistics and gastronomy in Central and Eastern Europe. In 2020 he published the Open Educational Resource Reality Czech (https://realityczech.org). He is now exploring the possibilities of gamification and would like to publish a game to practice grammatical forms in the future
Using the Reality Czech Materials – from Formal Classrooms to Self Study
Jak má vypadat výuka češtiny pro cizince? Jaké gramatické a kulturní jevy jsou nejdůležitější a jakým způsobem by se měly prezentovat dospělým studentům, kteří se setkávají s češtinou poprvé? Tyto otázky budou předmětem prezentace o učebnici a výukových materiálech Reality Czech, dostupných na https://realityczech.org. Jedná se o učebnici určenou začátečníkům až mírně pokročilým studentům češtiny jako cizího jazyka.
Učebnice Reality Czech patří mezi takzvané otevřené vzdělávací zdroje (Open Educational Resource), což znamená, že veškerý její obsah spadá pod otevřenou licenci. Konkrétně je zde použita licence CC BY-SA (Creative Commons Attribution-ShareAlike), což umožňuje volné používání, sdílení, kopírování, upravování a šíření obsahu s podmínkou uvedení původu a zachování stejné licence u odvozených prací. Tento projekt byl zahájen na Texaské Univerzitě v Austinu (University of Texas at Austin) v roce 2014 a učebnice byla oficiálně zveřejněna v roce 2020.
Reality Czech je co do svého rozsahu obrovským otevřeným vzdělávacím zdrojem a obsahuje následující složky:
- gramatické a kulturní lekce (více než 850 stran)
- automaticky opravovaná gramatická cvičení (téměř 500)
- knihu aktivit (více než 500 stran)
- pracovní sešit (více než 270 stran)
- videa odpovídající jednotlivým otázkám o každodenním životě (přes 245)
- videa o různých zajímavých místech v Praze (celkově 11)
- cvičení na webových stránkách Quizlet (slovní zásoba a gramatické jevy)
Hlavní organizační princip kurzových materiálů je takzvaný backwards design (plánování pozpátku). Učebnice Reality Czech využívá komunikativní přístup k výuce jazyka a materiály jsou založené na videích natočených a sestavených speciálně pro tento program. V těchto videích odpovídají rodilí mluvčí češtiny na otázky týkající se základních každodenních témat, jako například jídlo, počasí, zdraví a nemoci, koníčky, denní rutina atd. Studenti se učí nové gramatické prvky a slovní zásobu tak, aby byli schopni sami na tyto otázky odpovědět. Prezentace se zaměří na to, jak jsou tyto materiály používány v univerzitních kurzech a co mohou nabídnout studentům v různých prostředích a na různých jazykových úrovních.
This presentation and workshop will focus on the Open Educational Resource Reality Czech (https://realityczech.org), which is a freely available textbook and curriculum for learning the Czech language. Reality Czech employs a proficiency-based approach to language learning, meaning that the materials are all designed to help students reach a high level of communicative competence in Czech from the very outset. The textbook does so by introducing grammar and vocabulary through various everyday topics primarily through videos filmed and compiled for the program. In these videos, native Czech speakers talk about basic everyday topics such as food, weather, health and illness, hobbies, daily routines, etc. Students learn new grammar and vocabulary so that they are able to answer these questions on their own.
Reality Czech can be used in a number of contexts, from structured courses led by an instructor, to individuals who want to study Czech on their own (or with a tutor). In the workshop portion of this presentation, I will discuss how I, the author of the textbook, use these materials at the university level and work together with participants to look at the ways that they can immediately employ them for their own uses.

PhDr. Andrea Hlubučková
Psycholožka a psychoterapeutka s občasnými výlety do světa publicistického. Vystudovala bohemistiku, aby zjistila, že příběhy skryté v knihách nosí lidé v sobě. Po studiích psychologie na FF UK a psychoterapie na PVŠPS se jim začala věnovat profesionálně. Pracovala v sociálních službách s klienty s duševním onemocněním, v kurzech teambuildingu a zážitkové pedagogiky i v psychologickém poradenství. Nyní se v soukromé praxi věnuje psychoterapii a arteterapii. Vyučuje na ČZU psychologické disciplíny a zkoumá témata spojená s duševním zdravím, vzděláváním, přírodou a pod.
Snaží se i při své profesi vidět okolní svět, starat se o děti, o zahradu a cestovat. Věří, že sklenice je spíš poloplná.
Výuka na škole v Himálajích jako vystřelení ze všech komfortních zón / Teaching at a School in the Himalayas: A Leap Out of All Comfort Zones
Příspěvek přináší zprávu o prázdninovém dobrovolnictví, v rámci kterého jsme ve skupině pedagogů a teenagerů vyučovali na škole v Malém Tibetu ve výšce 3650 m.n.m. Seznámí posluchače s přípravami výuky předmětu, který doposud neexistoval, a přinese několik inspirací pro profesní i osobnostní posun.
Klíčová slova: Pedagogika; Himálaj; výuka psychologie;
The contribution presents a report on holiday volunteering, during which a group of teachers and teenagers taught at a school in Little Tibet at an altitude of 3650 meters above sea level. It will acquaint the audience with the preparations for teaching a subject that had not previously existed and will provide several inspirations for both professional and personal growth.
Keywords: Pedagogy; Himalayas; Teaching Psychology

Mgr. Klára Hlůžková
Pracuji jako psychoterapeut v privátní praxi a zároveň na částečný úvazek dělám školního psychologa. Práce s dětmi, jejich rodiči a učiteli mě naplňuje zejména z důvodu její pestrosti.
Zaměstnání pedagoga považuji za velice důležité, zároveň nanejvýš namáhavé. Proto cítím jako nezbytné vytvořit pro učitele dostatečnou psychologickou podporu tak, aby se cítili bezpečně a mohli se profesně rozvíjet.
Ve své práci se věnuji zejména podpoře rodičů během vstupů potomka do mateřské školy. Z vlastní praxe vím, že pokud je rodič v náročných obdobích podržen profesionálem jako je psycholog nebo pedagog, jeho úzkost se značně sníží a schopnost být oporou pro dítě se zvýší.
Obraz vztahů mezi mateřskými školami a rodičovskou veřejností v českém odborném pedagogickém tisku v letech 2005-2022 / The image of relations between kindergartens and the parenting public in the Czech professional pedagogical press in the years 2005-2022
Z řady různých studií vyplývá, že citlivě vedené adaptační období dítěte zaměřené na bezproblémové uvykání si na mateřskou školou, může snížit psychickou nepohodu rodičů, napomáhá vzniku partnerské spolupráce a zvyšuje chuť rodiny aktivně se podílet na další školní socializaci. Bylo prokázáno, že úvodní příznivé zkušenosti se vzdělávacími institucemi a učiteli usnadní dětem vstup do základní školy. Někteří rodiče zažívají při včleňování potomka do mateřské školy úzkost, nejistotu a frustraci. Pakliže včas nedojde k jejich pedagogické a psychologické podpoře, přijímají zpravidla vůči škole pasivní roli a zůstávají v tzv. tichém partnerství. Pro pedagogické pracovníky může být takový člověk „dobrým rodičem“, ale ztrácí se možný individuální přínos pro rozvoj výchovného působení.
Pomocí přehledové studie analyzující texty článků publikovaných v letech 2005 až 2022 ve 13 vybraných pedagogických periodicích jsme získali přehled o prezentaci témat týkajících se zájmu o problematiku podpory rodičů během vstupu dětí do mateřské školy. Časové období bylo pro výzkumné šetření zvoleno tak, aby pokrývalo celou dobu platnosti aktuální školské legislativy. Ač je odbornou veřejností a představiteli orgánů veřejné správy kladen důraz na potřebu kvalitní komunikace směrem k zástupci dítěte, prezentovaná studie zachytila pouze omezený počet článků, které by se uvedenou tématikou zabývaly.
Klíčová slova: mateřská škola, rodiče, učitel, opora pro rodiče, adaptace, adaptační program, rámcový vzdělávací program
It follows from a number of different studies that a sensitively guided adaptation period of the child, focused on a problem-free adaptation to kindergarten, can reduce the psychological discomfort of parents, helps the formation of partner cooperation and increases the family’s desire to actively participate in further school socialization. It has been proven that initial positive experiences with educational institutions and teachers make it easier for children to enter primary school. Some parents experience anxiety, uncertainty and frustration when enrolling their child in kindergarten. If they do not receive pedagogical and psychological support in time, they generally adopt a passive role towards the school and remain in a so-called silent partnership. For educators, such a person can be a „good parent“, but a possible individual contribution to the development of the educational community is lost.
Using an overview study analyzing the texts of articles published between 2005 and 2022 in 13 selected pedagogical periodicals, we obtained an overview of the presentation of topics related to interest in the issue of parental support during children’s entry into kindergarten. The time period for the research investigation was chosen to cover the entire period of validity of the current school legislation. Although the professional public and representatives of public administration bodies emphasize the need for quality communication towards the child’s representative, the presented study captured only a limited number of articles dealing with the mentioned topic.
Keywords: kindergarten, parents, support for parents, adaptation, adaptation program, general education program



Mgr. Monika Horáková, Dorotea Ciklerová, Juliána Mocná
Mgr. Monika Horáková, zástupkyně vedoucí Knihovny PedF UK. Absolventka oboru Informační studia a knihovnictví na FF UK. Ve své práci se kromě jiného snaží propojovat knihovnictví a pedagogiku. Na PedF UK aktuálně probíhá z iniciativy Katedry české literatury akreditační proces pro nový obor Edukace v knihovnictví, na němž se Knihovna PedF UK rovněž podílí.
Dorotea Ciklerová, studentka 4. ročníku oboru Učitelství pro první stupeň základní školy na PedF UK. Pracuje v knihovně na téže fakultě, kde se podílí na přípravě Noci s Andersenem. Při studiu ji baví práce s dětskou literaturou a její rozbor. Blíže se zaměřuje také na hudební výchovu.
Juliána Mocná, studentka Pedagogické a Filosofické fakulty UK. Studuje Učitelství pro první stupeň a Romistiku. Na Pedagogické fakultě pracuje v knihovně, kde se podílí na přípravě mimoškolních akcí pro děti.
Noc s Andersenem jako čtenářská lekce /Night with Andersen as a Reading Lesson
Při přípravě tradiční Noci s Andersenem na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy spolupracovaly s fakultní knihovnou studentky preprimární a primární pedagogiky. Výsledkem byla celovečerní čtenářská lekce o knize Ptačí sněm od Petra Síse, a to za využití třífázového modelu učení (metody E-U-R). Autorky příspěvku zhodnotí přípravu a provedení lekce a formulují doporučení pro další případné organizátory oblíbených přespávání v knihovnách.
Klíčová slova: čtenářská gramotnost, čtenářská lekce, knihovna, Noc s Andersenem, zážitková pedagogika, metody výuky, RWCT
In the preparation of the traditional Night with Andersen at the Faculty of Education of Charles University, students of pre-primary and primary pedagogy cooperated with the faculty library. The result was a full-length reading lesson on the book The Bird’s Nest by Petr Sís, using a three-phase learning model (E-U-R method). The authors of this paper evaluate the preparation and execution of the lesson and formulate recommendations for other potential organizers of popular library sleepovers.
Keywords: Literacy, reading lesson, library, Andersen Night, experiential pedagogy, teaching methods, RWCT

Georgi Kalaydzhiev Ph.D., Slav Petkov
Lecturer, doctor in the „physical education and sports“ section at the Department of Physical Education at the Agricultural University Plovdiv, psychologist at Federation of Adapted Physical Activity Bulgaria, Working with children and young people with special educational needs. Psychological and physical measurements of children and youth with special educational needs. Tracking the mental and physical changes that occur as a result of applied methodology for adapted physical activity. Work under the scientific program of FAPA Bulgaria.
The adapted physical activity is one of the main factors for the mental and the physical development for children and young people with special educational needs
One of the main factors for the mental and physical development of children and youth with special educational needs (SEN) is motor activity and sports. They have a positive impact as a result of the systematic application of specialized physical exercises. The effectiveness of the Methodology for adapted physical activity for children and young people with SEN has been proven. The methodology includes a complex of mental and physical exercises applied in the training of children and young people with SEN. The exercises are related to the development of concentration and switching of attention, psychomotor skills, emotional stability, emotional state and creativity. The effectiveness of the methodology has been verified through measurements carried out during ten-day summer sports camps in Greece Korelko 2019; Bulgaria, Sports rehabilitation complex Kamchia 2020 and Nessebar 2021 at the base of the “Vasil Levski” National Sports Academy. After mathematical and statistical processing, the obtained results show that the applied Methodology is effective. Mental development indicators have significantly and reliably improved and achievements in international competitions have been achieved by FAPA children and young people. Twenty one children and young people with SEN participated in the scientific study. As a result of the systematically applied methodology, the number of medals won from international competitions from 2019 to 2021 increased four times.
Keywords: special educational needs, adapted physical activity, mental and physical development

Mgr. Martina Kočerová, Ph.D.
Martina Kočerová působí na Katedře pedagogiky Teologické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích.
Odborně se věnuje oblasti pedagogiky volného času a zážitkové pedagogiky.
„Moje“ edukace / "My" Education
Příspěvek se zaměřuje na roli prožitku v edukační realitě, přičemž vychází z výzkumného šetření, které bylo uskutečněno mezi studenty prvního a třetího ročníku střední školy. Respondenti hodnotili předložené pojmy pomocí bipolárních škál tvořených antonymy adjektiv. Na těchto škálách vyznačovali míru, v jaké příslušné adjektivum charakterizuje předložený pojem. Získaná data byla podrobena analýze na úrovni pojmů, dimenzí a na základě hodnocení globální podobnosti. Z výzkumu vyplynulo, že pojem poznání má pro respondenty blízko ke slovu hra a cestování, které přináší zkušenost, rozvoj zájmů, kreativity a tvořivého myšlení. Z toho můžeme tedy usuzovat, že z hlediska respondentů je pro vzdělávání a osobní rozvoj klíčová osobní zkušenost, tedy prožitek. Naopak pojmy škola a volný čas nejsou významově blízké pojmu poznání a jde zřejmě o pojmy, které jsou pro respondenty spíše prostředkem k něčemu významnějšímu nebo prostředím, kde se odehrává to, co je podstatě já bližší.
Klíčová slova: Já, edukace, poznání, prožitek
The paper focuses on the role of experience in educational reality, drawing on research survey conducted among first and third year high school students. Respondents rated the concepts presented using bipolar scales consisting of antonyms adjectives. On these scales, they indicated the extent to which the adjective in question characterised the concept presented. The data obtained were analysed at the level of concepts, dimensions and global similarity assessment. The research revealed that the concept of knowledge has a respondents close to the word play and travel, which brings experience, development of interests, creativity and creative thinking. We can therefore conclude that, from the respondents‘ point of view, the education and personal development, personal experience is key. In contrast, the concepts of school and leisure are not close in meaning to the concept of knowledge and are probably concepts that are respondents as a means to something more meaningful or as an environment where that is closer to the essence of the self.
Keywords: Self, education, knowledge, experience
Klíčová slova: Já, edukace, poznání, prožitek

PhDr. Zuzana Kornatovská, Ph.D., DiS., Mgr. Zuzana Dykastová
University of South Bohemia in České Budějovice, České Budějovice, Czech Republic
Týden zdraví na 1. stupni ZŠ / Health Week in the First Level of Primary School
Předkládaný příspěvek se zabývá tématem „Týdny zdraví na 1. stupni ZŠ“. Je diskutována problematika výchovy ke zdraví u dětí prvního stupně ZŠ a je představen konkrétní program projektu s názvem „Wellness a wellbeing“ podporující zdraví v souladu s RVP a specifickým obdobím mladšího školního věku. Cílem bylo určit nejpřitažlivější zážitkové aktivity z projektu „Týden zdraví – Wellness a wellbeing“, které byly realizovány, a dále nejoblíbenější prostředí v areálu školy, kde byly aktivity realizovány, a tak navrhnout efektivní edukační program podporující wellbeing dětí na prvním stupni ZŠ. Intervenčního programu se zúčastnilo celkem 65 dětí ve věku 7–10 let ze 2., 3. a 4. třídy ZŠ. Výsledky dotazníkového šetření prokázaly, že děti nejvíce zaujal program v prostředí družiny, se zaměřením na aktivity wellness. Oblíbené byly také programy o zdravé výživě typu wellness gastronomie a první pomoci, připravené a prezentované staršími spolužáky.
Klíčová slova: dítě mladšího školního věku, výchova ke zdraví, wellbeing, wellness
The submitted contribution deals with the topic of „Health Weeks at the 1st grade of elementary school“. The issue of health education for children in the first grade of elementary school is discussed and a specific program of the project called „Wellness and wellbeing“ supporting health in accordance with the RVP and the specific period of younger school age is presented. The goal was to determine the most attractive experiential activities from the „Health Week – Wellness and Wellbeing“ project that were implemented, as well as the less popular environment on the school grounds where the activities were implemented, and thus design an effective educational program supporting children’s health. A total of 65 pupils aged 7–10 from the 2nd, 3rd and 4th grade of elementary school participated in the intervention program. The results of the questionnaire survey showed that the children were most interested in the program in the After-school club group environment, with a focus on wellness activities. Programs on healthy nutrition such as wellness gastronomy and first aid, prepared and presented by older classmates, were also popular.
Keywords: child in elementary school age, health education, wellbeing, wellness

prof. PaedDr. Milada Krejčí, CSc.
Efekty aplikace techniky jóganidrá u dětí mladšího školního věku / Effects of the technique Yoga Nidra in elementary school children
Behaviorální projevy jako úzkost, hyperaktivita a emoční dysregulace jsou významné výzvy k řešení v edukaci dětí mladšího školního věku. Je popisováno zejména zvýšené psychické napětí v důsledku stresu způsobeného zvýšenými nároky na dítě ve škole, zvýšeným napětím v rodině, uspěchaným způsobem života, televizí, reklamou a dalšími vlivy. Tradiční intervence často spoléhají na úpravu chování nebo medikaci s různým stupněm úspěchu a potenciálními vedlejšími účinky. V posledních letech se prosadily nefarmakologické přístupy, zejména ty, které jsou založeny na praktikách uvolnění těla a mysli, mindfulness. Jóganidrá působí proti stresu a psychickému napětí, je technikou hlubokého uvolnění a nabízí slibný přístup k podpoře emocionální pohody a pozitivní změny chování u dětí. V příspěvku je prezentován potenciál techniky jóganidrá při řešení dětských behaviorálních problémů. Jóganidrá se může provádět pod vedením zkušeného cvičitele jógy, který ví jak vést děti do hlubokého uvolnění a nazpět. Vize a představy, které jsou během techniky používány, mají být jednoduché a pozitivní. Příspěvek předkládá výsledky aplikací techniky jóganidrá z hlediska redukce stresu, emoční regulace, sebeuvědomění a kvality spánku. Technika jóganidrá se ukázala jako velmi efektivní při řešení těchto specifických behaviorálních problémů dítěte mladšího školního věku.
Klíčová slova: dítě mladšího školního věku, mysl, stres, úzkost, uvolnění
Behavioral manifestations such as anxiety, hyperactivity and emotional dysregulation are significant challenges in the education of elementary school children. In particular, increased psychological tension is described as a result of stress caused by increased demands on the child at school, increased tension in the family, a hurried lifestyle, television, advertising and other influences. Traditional interventions often rely on behavior modification or medication, with varying degrees of success and potential side effects. In recent years, non-pharmacological approaches have gained ground, especially those based on the practices of relaxing the body and mind, mindfulness. Yoga Nidra counteracts stress and psychological tension, represents a deep relaxation technique, and offers a promising approach to promoting emotional well-being and positive behavioral change in children. The article presents the potential of the Yoga Nidra technique in solving of children’s behavioral problems. Yoga Nidra can be performed under the guidance of an experienced yoga instructor who knows how to lead children into deep relaxation and back. The visions and images that are used during the technique should be simple and positive. The paper presents the results of the Yoga Nidra a technique application in terms of stress reduction, emotional regulation, self-awareness and sleep quality. The Yoga Nidra technique has proven to be very effective in solving these specific behavioral problems of a child in the age of elementary school.
Keywords: elementary school children, mind, stress, anxiety, relaxation

PhDr. et Mgr. Štefan Medzihorský
Rektor Vysoké školy aplikované psychologie, s. r. o.
Sociálně psychologický výcvik a zážitková pedagogika
Sociálně psychologický výcvik (SPV) a zážitková pedagogika jsou považovány za účinné metody zprostředkování znalostí a dovedností formou aktivního zapojení účastníků do připravených programů.
SPV vychází z aplikované sociální psychologie a z teorie sociálního učení. Navazuje na tradici encounterových skupin a T-groups. SPV je primárně zaměřen na výcvik v sociálních dovednostech a chápání sociálních vztahů prostřednictvím práce v prostředí důvěry ve skupinách. Umožňuje jiné prožívání osobního i profesního života a přináší nové možnosti interpretace reality.
Zkušenosti z výcviku manažerů, začínajících vysokoškolských pedagogů, dobrovolných vedoucích v práci s dětmi, vysokoškolských studentů a jiných skupin, prokázaly účinnost SPV v mnoha oblastech. SPV je primárně zaměřen na psychický rozvoj jedince v mezilidských vztazích a na sociální kompetence. Umožňuje získání nových využitelných poznatků, sociálních a profesních interpersonálních dovedností a také osobní růst.
Zážitková pedagogika vychází z předpokladu, že učení spojené s konkrétními zážitky a emocemi v bezpečné atmosféře, je účinnější a trvalejší. Primárně je zaměřena na výuku, se zapojením a aktivní osobní účastí studentů do procesu vzdělávání. Odlišuje se tím od tradičních metod, zaměřených na teoretické poznatky a převažujícího pasivního přístupu ke vzdělávání. Metody zážitkové pedagogiky mohou však být zaměřeny i na uvědomění osobních hodnot a rozvíjení některých dovedností.
Společný základ obou uvedených metodických přístupů lze vidět v holistickém pojetí svobodného osobního rozvoje v oblastech znalostí, dovedností a také postojů. Lze konstatovat, že oba tyto přístupy otevírají svým pluralistickým přístupem postmoderny účastníkům prostor pro „vůli ke smyslu“, formulovanou V. E. Franklem.

PhDr. Martina Muknšnáblová, Ph.D., MBA
Efektivita skupinové aktivizace v domově seniorů / Effectiveness of Group Activation in a Home for the Elderly
Skupinová aktivizace seniorů nese přínos nejen tělesný, ale též kognitivní. Navíc při skupinovém zapojení je podpořena motivace seniorů, a pokud jsou dodržena pravidla vyrovnané soutěže se srovnatelnými vstupními schopnostmi, panuje i duch vzájemné podpory o snahu dosáhnout většího posunu k zlepšení stávající úrovně tělesné nebo mentální. Cílem našeho ročního výzkumu (opakovaným testováním pozornosti, paměti a myšlení) bylo prokázat zlepšení kognitivní kondice seniorů po pravidelném kognitivním tréninku proloženého relaxačním tělesným cvičením.
Klíčová slova: aktivizace, senioři, kognitivní kondice, relaxační cvičení
Group activation of seniors brings not only physical but also cognitive benefits. Moreover, in group participation, the motivation of the seniors is promoted, and if the rules of a balanced competition with comparable input abilities are followed, there is also a spirit of mutual support to try to achieve a greater shift to improve the current physical or mental level. The aim of our year-long research (by repeated testing of attention, memory and thinking) was to demonstrate an improvement in the cognitive fitness of seniors after regular cognitive training interspersed with relaxation physical exercise.
Keywords: activation, seniors, cognitive fitness, relaxation exercises

Ing. Marie Ředinová
České ILCO, z.s. je pacientská organizace, která zastřešuje spolky stomiků v ČR, zastupuje jejich zájmy v mezinárodních organizacích. Spolupracuje se zákonodárci, státními orgány, pojišťovnami, zdravotníky, výrobci stomických pomůcek a dalšími organizacemi. Smyslem práce Českého ILCO je pomoci řešit problémy zdravotní, sociální a psychické, které jsou spojeny s návratem stomika do normálního života. Připravuje a školí dobrovolníky z řad zkušených stomiků. Zdůrazňuje význam prevence. Snaží se odtabuizovat téma stomií.
Zdraví v pohybu
Je všeobecně známé, že naše tělo bude lépe fungovat, pokud mu dopřejeme dostatek pohybu. Lépe funguje nejen tělo ale i mozek. Člověk v dobré kondici snáší lépe nejen zátěž fyzickou i psychickou, ale fyzická kondice je velkou výhodou i v případě, že onemocníme. Pokud se po nemoci můžeme věnovat pohybu, rychleji se uzdravíme. V nemocnicích to vědí. Po operaci chodí za pacienty cvičitelky, i malé pohyby pomáhají pacientům udržet tělo v kondici a zlepšují náladu.
České ILCO pohyb velmi doporučuje. Od roku 2018 cvičíme přes zimu v Informačním centru pro stomiky podle videa Zdraví v pohybu (cvičení je vhodné i pro zdravotně silně oslabené jedince, je lehké, nenáročné a účinné pro každého). Také společný prožitek je dalším důvodem, proč si nejen naši členové přicházejí zacvičit.
Pozitivní zkušenost
V lednu 2023 pustili Danielu čtyři dny po operaci z nemocnice domů s nově vyšitou stomií. Doma byla absolutně nešťastná. Byla velmi slabá a neuměla si stomii ošetřit. Říkala: „co mně to jen udělali, na to si nezvyknu“. Již z nemocnice ji objednali sestru Domácí péče. Kromě toho Daniela hledala pomoc i u dobrovolníků Českého ILCO. Kontakt našla na webu ILCO.cz. Vybrala si Marii, která, je přibližně stejného věku a prodělala obdobné onemocnění. Byly spolu první měsíce v kontaktu telefonickém nebo mailovém minimálně dvakrát týdně. Dobrovolnice vysvětlovala, že je třeba trpělivost, vše se naučit, co jíst, dostatečně pít, pomalu začít posilovat tělo, naučit se dýchat, odpočívat. Po třech nedělích Daniela říkala: „Už si to umím sama ošetřit, je to dobrý. Jsem samostatná“. Kromě procházek začala cvičit podle videa Zdraví v pohybu. Daniela posilovala tělo každý den. Sil přibývalo. Měly z toho radost obě.
Marie s Danielou hodně mluvily o životě se stomií. Do roka byla na tom Daniela tak dobře, že jela s rodinou do Alp a lyžovala se svým vnukem. Během roku posiluje tělo sama. Těšíme se na, že po letní přestávce začneme na podzim zase cvičit společně.

PhDr. Jana Skarlantová
Profil ZDE.
Přidej život létům (multigenerační projekt SENIORKY DĚTEM) / Add Life to the Years (Multigenerational Project SENIORS FOR CHILDREN)
Demografické údaje o rostoucím stáří populace i nutnosti zajistit jeho příjemné prožívání staví na aktivitě seniorů. Příspěvek vychází z této predikce a uvádí konkrétní příklady z činnosti výtvarného kroužku seniorek v Praze 1, který autorka vede. Zdůrazňuje význam humanitární motivace pro kolektivní činnost i kladné výsledky z přímé spolupráce seniorek s dětmi ZŠ a MŠ v Praze 1. Mezigenerační projekt “Seniorky dětem“ slouží jako jeden z prostředků ke zlepšení vztahů v současné společnosti.
Klíčová slova: Volnočasové aktivity ve stáří – výtvarný kroužek seniorek Prahy1 – humanitární motivace činnosti – přímá spolupráce seniorek se ZŠ a MŠ – multigenerační projekt
Demographic data on the increasing age of the population and the need to ensure its pleasant experience are based on the activity of the elderly. The paper is based on this prediction and gives concrete examples from the activities of the art club for senior women in Prague 1, which the author leads. It emphasizes the importance of humanitarian motivation for collective activity and the positive results of direct cooperation of senior women with children of primary schools and kindergartens in Prague 1. The intergenerational project „Senior Women to Children“ serves as one of the means to improve relations in contemporary society.
Keywords: Leisure activities, elderly, art club, Prague1,humanitarian motivation of aktivity, multigenerational project

doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D.
Profil ZDE.
Projekty vysokoškolského poradenského centra zaměřené na podporu duševního zdraví studentů i zaměstnanců / University counselling centre projects aimed at promoting the mental health of students and employees
Poradenská centra na vysokých školách jsou důležitým článkem v celém poradenském systému pro studující se specifickými potřebami. Mnohé z nich zaměřují svou pozornost rovněž na kariérové poradenství a osobnostní rozvoj. Novým trendem v posledních letech začínají být i wellness aktivity – aktivity zaměřené na podporu duševního zdraví, spokojenost. V souvislosti s tímto trendem je představen koncept Poradenského centra VŠTVS PALESTRA, s důrazem na aktivity podporující wellbeing jak studujících, tak zaměstnanců. Podpora duševního zdraví
zaměstnanců vysokých škol významněji vystoupila do popředí zájmu až v souvislosti s
tragickými událostmi na FF UK, nicméně v zahraničí je této problematice věnována pozornost již dlouhodobě.
Klíčová slova: wellbeing, duševní zdraví, poradenské centrum, vysoká škola
Counselling centres at universities are an important link in the whole counselling system for students with special needs. Many of them also focus on career counselling and personal development. Wellness activities – activities aimed at promoting mental health and well-being – have become a new trend in recent years. In the context of this trend, the concept of the VŠTVS PALESTRA Counselling Centre is introduced, with an emphasis on activities supporting the wellbeing of both students and employees. Mental health promotion of university employees has only come to the fore more significantly in the context of the tragic events at the Faculty of Arts of Charles University, however, abroad this issue is attention has been paid to this issue for a long time.
Keywords: wellbeing, mental health, counselling center, university


doc. PhDr. Pavel Tilinger, CSc., doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D.
Analýza pohybových aktivit a zdatnosti současných čtyřicátníků / Analysis of movement activities and fitness of current 40-year-olds
Cílem naší studie byla analýza pohybových aktivit a dalších činností čtyřicátníků, tedy osob ve věku 40-49 let, které realizují ve svém běžném životě. Dále jsme zjišťovali i tělesnou zdatnost této věkové kategorie.
Pro dosažení našeho záměru jsme použili upravený „Dotazník ke zjištění pohybových aktivit a wellness aktivit čtyřicátníků“ sestavený speciálně k této příležitosti.
Dotazování se zúčastnilo 75 žen a stejný počet mužů ve věku 40-49 let. Šetření probíhalo v roce 2020, těsně před nástupem koronavirové epidemie. Pro zpracování výsledků dotazování jsme použili statistický program Excel.
Průměrný věk dotazovaných byl 45,2 let, BMI mužů 26,4 a žen 23,7. Polovina dotazovaných bydlí ve městě s více než 50 000 obyvatel, 47 % žen a 41 % mužů má vysokoškolské vzdělání. 73 % dotazovaných mužů a 85 % dotazovaných žen se aktivně stará o vlastní kondici. Nejčastěji uváděnými pohybovými aktivitami, realizovanými v posledních 12 měsících, byly procházky (chůze, výlety, Nordic Walking, turistika), následované sportovními aktivitami (nejčastěji sportovní hry, cyklistika, plavání, lyžování), aktivitami ve fitcentru, skupinovými cvičeními (aerobic, jóga, pilates apod.), vlastním cvičením, saunováním, meditací.
V testování prostřednictvím 12 min běhu dosáhli muži výkonu 1867 m a ženy 1613 m.
Klíčová slova: pohybové aktivity, zdatnost čtyřicátníků, kvalita života, zdravý životní styl.
The aim of our study was to analyze physical activities of people in their forties, i.e. people aged 40-49, who carry out in their daily lives. We also found out the physical fitness of this age group.
To achieve our intention, we used a modified „Questionnaire to find out the physical activities and wellness activities of people in their forties“, compiled especially for this occasion.
The survey involved 75 women and the same number of men aged 40-49 years. The survey was conducted in 2020, just before the onset of the coronavirus epidemic. We used the statistical program Excel to process the results of the survey.
The average age of the respondents was 45.2 years, BMI of men 26.4, women 23.7. Half of the respondents live in a city with more than 50,000 inhabitants, 47 % of women and 41 % of men have a university degree. 73 % of the interviewed men and 85 % of the interviewed women actively take care of their own condition. The most frequently mentioned physical activities realized in the last 12 months were walks (walking, trips, Nordic walking, hiking), followed by sports activities (most often sports games, cycling, swimming, skiing), activities in the fitness center, group exercises aerobics, yoga, pilates etc.), own exercise, sauna, meditation.
In the 12-minute running test men reached 1867 m and women 1613 m.
Keywords: physical activities, fitness of forties, quality of life, healthy lifestyle


Mgr. Kateřina Tomešková, Ph.D., Ing. Martin Šikýř, Ph.D.
Mgr. Kateřina Tomešková, Ph.D., ČVUT v Praze, Masarykův ústav vyšších studií, Institut manažerských studií, Kolejní 2637/2a, 160 00 Praha 6, e-mail: katerina.tomeskova@cvut.cz
Ing. Martin Šikýř, Ph.D., ČVUT v Praze, Masarykův ústav vyšších studií, Institut manažerských studií, Kolejní 2637/2a, 160 00 Praha 6, e-mail: martin.sikyr@cvut.cz
Reflektovaná inovace učitelské praxe jako efektivní prostředek zlepšování kvality výuky (nejen) na vysokých školách / Reflected innovation of teaching practice as an effective means of improving the quality of teaching (not only) at universities
Napsání tohoto článku bylo vedeno zájmem o vše, co se děje a mění ve výuce ve prospěch podpory efektivního vzdělávání (nejen) na vysokých školách, doprovázeným hlubokým teoretickým porozuměním pro didaktickou práci vyučujících s obsahem. Analýza obsahu a jeho transformací představuje nutné první východisko pro hledání co možno nejlepších učebních úloh, výukových postupů a metod. Článek prezentuje výsledky hloubkového šetření realizovaného ve výuce vybraných předmětů na Masarykově ústavu vyšších studií ČVUT v Praze s cílem odhalit dobře uplatnitelné aktivizační metody s kreativním přesahem a inspirovat ke sdílení znalostí mezi vyučujícími i ke zvyšování kvality výuky napříč obory. Spolu s výsledky hodnocení kvality realizovaných alterací z pohledu vyučujícího (vzešlých z reflexe „po akci“) jsou prezentovány také výsledky hodnocení celkové spokojenosti studentů se zařazením kreativních metod či technik a hodnocení pociťované „síly“ aktivizace studentů nebo podpory týmovosti. Za pomyslný vrchol výzkumných snah lze považovat předložená zjištění vyplývající z pokusu zhodnotit optimální prožitky studentů v souvislosti s cíleným rozvojem jejich oborové znalosti. Klíčové zjištění, že vysoká úroveň didaktické kvality výuky úzce souvisí s reálným výskytem „flow“ při plnění učebních úloh ve skupinách, se může stát impulsem k promýšlení i následné realizaci dalších hloubkových šetření především ze strany vyučujících otevřených pedagogickým inovacím s cílem blíže prozkoumat a vylepšit vlastní výuku.
Klíčová slova: učitelská praxe, hodnocení a reflexe výuky, kvalita výuky se zážitkovým přesahem, pedagogický výzkum
This article was written with an interest in everything that happens and changes in teaching to support effective education (not only) at universities, accompanied by a deep theoretical understanding of the didactic work of teachers with the content. The analysis of the content and its transformations is a necessary first step for finding the best possible learning tasks and teaching practices and methods. The article presents the results of an in-depth investigation carried out during the teaching of selected courses at the Masaryk Institute of Advanced Studies CTU in Prague to reveal well-applicable activation methods with a creative overlap and to inspire knowledge sharing between teachers and the improvement the quality of teaching across disciplines. Together with the results of the evaluation of the quality of the implemented alterations from the teacher’s point of view (arising from the reflection „after the action“), the results of the evaluation of the overall satisfaction of students with the inclusion of creative methods or techniques and the evaluation of the perceived „power“ of student activation or teamwork support are also presented. The presented findings resulting from an attempt to evaluate the optimal experiences of students in connection with the targeted development of their subject knowledge can be considered the imaginary pinnacle of research efforts. The key finding that a high level of didactic teaching quality is closely related to the real occurrence of „flow“ in the performance of learning tasks in groups can become an impulse to think about and then carry out further in-depth investigations, especially by teachers opened to pedagogical innovations to closely examine and improve their teaching.
Keywords: teaching practice, reflection and evaluation of teaching, quality of teaching with experiential overlap, pedagogical research

Mgr. Katarína M. Vadíková, PhD.
nezávislý odborník v oblasti etiky a postmodernej filozofie
www.kmv-etik-kouc.webnode.sk
independent researcher in the field of Ethics and Postmodern Philosophy
www.kmv-etik-kouc.webnode.sk
Postmoderna zážitkovej edukácie športu a etika / Postmodernity of experiential sports education and ethics
Príspevok analyzuje problematiku postmoderny, ktorá sa rôznym spôsobom už aktuálne prejavuje v prístupoch zážitkovej edukácie športu. Terminologicky vychádza zo zistení výskumov autorky z rokov 2020-2022, ktoré so svojím vedeckým tímom uskutočnila v rámci projektu KEGA 008TTU-4/2019-2021 na Slovensku. Výsledky výskumov jednoznačne potvrdzujú prítomnosť postmoderny myslenia a konania v spoločnosti. Vzhľadom na zameranie konferencie je hlavným cieľom príspevku identifikovať aktuálne pôsobenie postmoderny v špecifickom prostredí edukácie športu, vyvodiť dôsledky pre prax a načrtnúť možnosti prevencie. Čiastkovým cieľom je analyzovať axiologicko-aretologickú transformáciu športu a osobnosti športovca. Predpokladaným výsledkom zistení je potvrdenie postmodernej zmeny zmýšľania o športe, športovcoch a športových podujatiach, i samotného chápania športu a výkonu povolania športovca, čo umožní načrtnúť možnosti etického riešenia súčasnej situácie postmoderny športu a prevencie neetických aktivít v tejto oblasti.
Kľúčové slová: postmoderna, zážitková edukácia športu, športovec, etika
The article analyzes the issue of postmodernity, which is currently manifested in different ways in experiential sports education approaches. Terminologically, it is based on the findings of the author’s research from 2020-2022, which she and her scientific team carried out as part of the KEGA 008TTU-4/2019-2021 project in Slovakia. Research results clearly confirm the presence of postmodern thinking and behavior in society. Considering the focus of the conference, the main goal of the contribution is to identify the current impact of postmodernism in the specific environment of sports education, to draw consequences for practice and to outline the possibilities of prevention. The partial goal is to analyze the axiological-aretological transformation of sport and the athlete’s personality. The expected result of the findings is the confirmation of the postmodern change in thinking about sports, athletes and sports events, as well as the very understanding of sports and the performance of the profession of an athlete, which will allow us to outline the possibilities of an ethical solution to the current situation of postmodern sports and the prevention of unethical activities in this area.
Keywords: postmodernity, experiential sports education, athlete, ethics


PhDr. Sofie Wernerová, Mgr. Markéta Šálková
Mgr. Markéta Šálková
ředitelka školy Svět. Několik let učila v alternativní škole cizí jazyky, aktuálně se věnuje vedení a budoucímu směřování soukromé školy Svět v Děčíně.
PhDr. Sofie Wernerová
ředitelka dětského domova v Krásné Lípě. Poskytuje životní šanci dětem bez domova. Za dobu své profesní kariéry získala zkušenosti jak z oblasti zdravotní a sociální, tak i školské.
Prožitek bezpečí a důvěry ve vzdělávání / Experiencing Security and Confidence in Education
Přednáška je koncipována jako společné zamyšlení nad nutností potřeby bezpečí při vzdělávání především v širším kontextu duševního zdraví žáků, učitelů a rodičů. Při společné diskusi bychom se rádi zaměřili na důležité otázky: „Jaký dopad má nenaplněná potřeba bezpečí na člověka? Jak najít hranice při posilování psychické odolnosti tak, aby nedocházelo k úzkostným stavům a následně psychickým problémům dětí a dospívajících?
The lecture is conceived as a joint reflection on the need for safety in education, especially in the broader context of the mental health of pupils, teachers and parents. In our joint discussion we would like to focus on the important questions: ‚What impact does an unmet need for safety have on a person? How to find boundaries in building psychological resilience to avoid anxiety and consequently psychological problems in children and adolescents?
Keywords: safety, education, pupils‘ mental health

Mgr. Wittmannová, Julie, Ph.D., PhDr. Klimešová Iva, Ph.D.
Fakulta tělesné kultury – Univerzita Palackého v Olomouci
e-mail: julie.wittmannova@upol.cz
Move and Play the Stress Away: prevence syndromu vyhoření v učitelské profesi / Move and Play the Stress Away – against teacher burnout
Příspěvek poskytuje základní informace o tříletém projektu Move and Play the Stress Away (Hraj si a hýbej se, stresu nedej se), který je financován ze zdrojů Erasmus+: Cooperation for Innovation and the Exchange of Good Practices, Strategic Partnerships for school education.
Uvedený projekt Move and Play the Stress Away (MPSA) je zaměřen na oblast podpory získávání klíčových kompetencí v odborném vzdělávání a přípravě učitelů na základních školách. V rámci tohoto projektu budou realizovány vzdělávací semináře včetně online MOOC webinářů (Massive Open Online Course) zaměřených na wellbeing učitelů a prevenci syndromu vyhoření.
Cílem projektu je poskytnout učitelům školení a nástroje, které jim pomohou předcházet profesnímu vyhoření a/nebo ho zmírňovat. Důraz je kladen na zvyšování povědomí o prevenci a svépomocných iniciativách a na zvyšování úrovně sebereflexe a sebehodnocení učitelů. Snahou je také zvýšit úroveň empowermentu a resilience (odolnosti a vytrvalosti) prostřednictvím svépomocných technik a zároveň snížit subjektivní pocity stresu. Regulace a snížení stresu se bude odehrávat prostřednictvím mindfulness technik a relaxačních cvičení. Projekt počítá také s využitím metodiky playwork, a tedy ideově navazuje na předchozí projekty VIPER, CAPS a PAPPUS, které byly řešeny také v rámci programu Erasmus+ stejným českým řešitelským týmem (autorky příspěvku) a budou v prezentaci popsány. Projekt MPSA je řešen ve spolupráci s partnery z Maďarska a Polska.
Projekt: Erasmus+ 2023-1-PL01-KA220-SCH-000158084, Move and Play the Stress Away
Klíčová slova: Syndrom vyhoření, burnout, učitelé,prevence, wellbeing, maindfullness,tělesné povědomí, MOOC kurz
The paper provides background information on the three-year project Move and Play the Stress Away, funded by Erasmus+: Cooperation for Innovation and the Exchange of Good Practices, Strategic Partnerships for school education.
The Move and Play the Stress Away (MPSA) project focuses on supporting the acquisition of key competences in vocational education and teacher training in primary schools. The project will deliver training workshops including Massive Open Online Course (MOOC) webinars on teacher wellbeing and burnout prevention.
The project aims to provide teachers with training and tools to help them prevent and/or mitigate professional burnout. Emphasis is placed on raising awareness of prevention and self-help initiatives and on increasing teachers‘ levels of self-reflection and self-assessment. It also seeks to increase the level of empowerment and resilience (resistance and perseverance) through self-help techniques while reducing subjective feelings of stress. Stress regulation and reduction will take place through mindfulness techniques and relaxation exercises. The project also envisages the use of playwork methodology, and thus ideologically builds on the previous projects VIPER, CAPS and PAPPUS, which were also addressed within the Erasmus+ programme by the same Czech research team (authors of the paper) and are described in presentation. Partners for MPSA project are from Hungary and Poland.
Affiliation: Erasmus+ 2023-1-PL01-KA220-SCH-000158084, Move and Play the Stress Away
Keyword: Burnout, teachers, prevention, wellbeing, maindfullness, body awarness, MOOC course